Balans in aanbod
Voor zowel zenders als streaming diensten is een goede balans in aanbod van essentieel belang. De natuurlijke neiging is om van datgene dat je goed doet nog meer te gaan doen, ogenschijnlijk verzekerd van meer succes. Echter, sterke formats moet je koesteren, en spaarzaam mee omgaan. In ieder geval als je wilt dat hen een lang leven beschoren is. Erosie ligt namelijk op de loer, niet alleen van een format, maar ook van een zender of platform.
Er zijn wijze lessen te halen uit uitdrukkingen als ‘overdaad schaadt’ en ‘verandering van spijs doet eten’. Want de ervaring leert dat wanneer een zender of platform te veel in een niche gaat zitten, het amper nog lukt om andere genres succesvol te lanceren. Omdat de kijker dat op die plek nou eenmaal niet (meer) verwacht. Vernieuwing en verbreding wordt dan afgestraft, waardoor je als aanbieder nog meer) de neiging hebt je bij je leest te houden, met het risico om nog meer niche te worden en in een vicieuze cirkel terecht te komen. Een zender/platform zal daarom altijd moeten zoeken naar enerzijds de balans tussen het kapitaliseren op en tegelijkertijd koesteren van sterke formats & thema’s en anderzijds zoeken van nieuwe formats en thema’s om te bouwen om relevant te blijven voor een groep die breed genoeg is.