De gunst van de kijker
De ervaring leert dat een zender wel bijna 2 jaar kan profiteren van de gunst an de kijker. Programma's die misschien minder sterk zijn, kunnen dan toch goed scoren wanneer de zender (door eerdere of in dezelfde periode lopende sterke programma's) een voorkeurspositie heeft in het hoofd (en hart) van de kijker. Andersom is dat helaas ook het geval, waarbij sterke programma's juist minder scoren dan je zou mogen verwachten. Zij krijgen dan vaak amper een kans omdat de zender de gunst van de kijker niet heeft. Dat zie je ook aan het feit dat programma's, wanneer deze van zender wisselen, aanzienlijk beter kunnen scoren. De weg (terug) naar boven kan dus lang zijn voor een zender omdat het effect van afzonderlijke programma's niet direct (zichtbaar) is. Marketing kan hierbij een belangrijke rol spelen als katalysator. Daarmee kunnen aan de voorkant de verwachtingen van de kijker gemanaged worden, zodat zij zich eerder open stellen voor titels die zij in eerste instantie niet zouden verwachten (en accepteren) op die zender.