De rol van kabelaars in het veranderende medialandschap
Het onbetwiste hot-topic in berichtgeving over het medialandschap is de ontwikkeling op het gebied van streamingdiensten, de concurrentie tussen en het samengaan van verschillende streamers en het effect van streaming op lineair kijken en lineaire zenders.
Maar de gevolgen van het verliezen van de Formule 1 door Ziggo vestigde bij mij de aandacht op de positie en de rol van de diverse kabelaars/affiliates in dat veranderende medialandschap.
Waar versnippering het gevolg is van het DTC gaan van diverse contentpartijen, lijken kabelaars, die ook de doorgifte van de grootste streaming diensten bieden, op dit moment de partijen te zijn die het brede scala aan lineaire zenders en streamers bieden. Waar de toenemende versnippering bij de consument zal leiden tot een toenemende behoefte aan consolidatie of bundeling, is de positie van kabelaars ontzettend interessant.
Maar dan ben je er nog niet. Als kabelaar wil je je natuurlijk onderscheiden van concurrenten. Ziggo heeft dat de afgelopen jaren uitstekend gedaan door de Formule 1 te omarmen, waarbij de eigen zender na verloop van tijd zelfs als zelfstandige zender beschikbaar kwam bij concurrerende kabelaars. Met het wegvallen van de rechten van de Formule 1 komt die positie nu onder druk te staan.
Zoals dat zo vaak gaat bij een sport die in populariteit toeneemt, zijn de licentiekosten sterk gestegen ten opzichte van het eerste uitzendjaar en is er een grens aan wat een organisatie ervoor kan betalen. Tegelijkertijd liggen er kapers op de kust die de prijs opdrijven: voor NENT (Nordic Entertainment Group) is de Formule 1, met een grote en zeer trouwe fanbase, een zeer interessante investering als je markt wil betreden.
Maar terug naar Ziggo: Met sub-licenties en samenvattingen en uitbreiding naar andere autosporten (waar ook Nederlands talent succesvol is) willen zij het team, de fanbase en de unieke propositie vasthouden. Tegelijkertijd kan het interessant zijn om te kijken naar (opkomend) Nederlands talent bij andere sporten en zo het risico wat meer te spreiden. Ze hebben in het verleden al laten zien dat zij dat heel succesvol kunnen doen.