Disney+’s Pam & Tommy
Al sinds de lancering van Disney+ roepen ze bij Disney dat de content op de streamer echt niet alleen maar braaf is. Voor een merk dat braafheid ongeveer heeft uitgevonden en dat met een strikte compliance (weet ik uit eigen ervaring) zeer serieus naleeft, is dat natuurlijk wel een dingetje.
Wil je als grote streamer echt relevant zijn en verder kunnen groeien dan zal je natuurlijk breder moeten zijn dan alleen Marvel, Pixar en Star Wars. Met de ABC content onder het merk van Star (dat in Nederland overigens nauwelijks geladen is) deden ze daar al een poging toe. Maar eerlijk is eerlijk, dat zorgde tot nu toe amper voor een rimpeling in het water. In ieder geval als we het hebben over het bewustzijn van de consument ten aanzien van het ‘andere’ aanbod op Disney+ en ook over het merkbeeld dat mensen hebben van de streamer.
Met Pam & Tommy zijn ze er in één klap in geslaagd zichzelf op de kaart te zetten als meer dan dat brave merk. Dat zullen ze vast heel spannend gevonden hebben, getuige ook de disclaimers die aan het begin van elke aflevering in beeld komen. Ik vind het een briljante zet, ook juist omdat ik weet waar het bedrijf vandaan komt en welke (morele) obstakels ze hebben moeten overwinnen om deze ‘bold move’ te maken.
Vanuit concurrentieperspectief komt de serie in de Nederlandse markt ook geen moment te vroeg voor Disney+. Met de komst van meerdere nieuwe spelers in de markt dit jaar kan deze serie de streamer helpen om nog beter te concurreren met nieuwkomers, zeker ook in de beeldvorming. Ik ben heel benieuwd of dit een druppel op een gloeiende plaat is, of dat het een voorbode is voor meer spraakmakende content.