Een scherpe blik op media
 

Het gaat om de knikkers


De afgelopen weken is er veel gezegd over Marble Mania. Over de rechten wordt gediscussieerd, alsook de inhoud. Wat in ieder geval buiten kijf staat is dat het programma een succes is. Daarbij spelen 2 punten een belangrijke rol:

De eerste aflevering was een succes (mede door een sterke marketingcampagne en een goed gekozen timeslot!). En succes heeft een aanzuigende werking. Voor- en tegenstanders vonden er wat van. In beide gevallen nodigde dat uit om het programma te kijken als je dat nog niet gedaan had, waardoor volgende afleveringen ook goed gescoord hebben.

Tegelijkertijd biedt het programma luchtig vermaak. En niet alleen dat: het laat ons, met het knikkeren, terugverlangen naar een tijd dat alles (voor het gevoel in ieder geval) beter was. Beide elementen zijn zeer welkom in een tijd die we heel graag willen ontvluchten.

Waar het daarbij om gaat is wat ze in de marketing “jobs to be done” noemen: wat is de werkelijke behoefte van je kijker op dat moment en in hoeverre speel je daarop in. Luchtigheid, vrolijkheid en vooral niet te ingewikkeld: even ontsnappen.